Shoot ‘m up.

In dit type spel is het de bedoeling om jezelf door een level heen te werken, onderwijl je vijanden/obstakels uit de weg te ruimen.

Het begon allemaal met het spel van Atari ‘Tank’ genaamd. Al snel volgden de ruimte shooter ‘space invaders’ (1978). Sapce invaders was ook het eerste spel dat een high score functie introduceerde. Het eind van de jaren 70 en begin jaren 80 waren de gouden jaren van de shooter, met de ene kloon na de andere. Zoals Asteroids, Robotron, Defender, Galaxian, Scramble en Tempest. Deze spellen speelden af in een enkel scherm. Door de simpelheid van de shoot em up, werd het genre immens populair. En ook door het feit dat de explosies steeds indrukwekkender werden bleef men de spellen graag spelen. De shoot em up spellen zijn vandaag de dag nog steeds de spellen die de nieuwste hardware matige technieken in uitvoering brengen. De spellen konden toentertijd ook niet uitgespeeld worden. Men streefde naar het hoogst aantal punten, en bleef zichzelf proberen te verbeteren.

Een evolutie van de shooter in de vorm van de side scrolling shooter.
Grootste toonzetters:
 - Defender (Williams 1980) bij Defender heb je een radar die het hele veld laat zien.
 - Zaxxon (Sega 1982) maakt gebruik van isometerisch perspectief. Hierdoor krijg je meer beweging vrijheid, omdat je ook omhoog of omlaag kan.
 - contra strike (Konami 1987)
 - R-type (1988) met parallax scrolling, meerdere achtergronden die afzonderlijk bewegen om een impressie van diepte te creëren.

Voorbeelden oude shooters: Zaxxon
 1943 Space invaders

 Asteroids


R-type

 

First person shooter.

De first person shooter grond legger is castle wolfenstein. Deze shooter was niet echt 3d, je had nog met platte sprites te maken. Maar zette wel de toon voor bijna alle latere 3d shoot em ups.


 Wolfenstein (1992)

 Doom (1993).

 

Quake (1996).

Quake is de eerste in compleet 3d, models en surroundings. Het verhaal element is nog steeds miniem, maar mocht de pret niet drukken. Quake wordt nu nog steeds online gespeeld en gekoesterd door spelers over de hele wereld.

Na Quake ontstond er een rage in games land om de ene na de andere fps (first person shooter) op de markt te brengen. Deze spellen waren meestal alleen een kopie in plaats van een origineel. Spellen zoals Hexen, Blood, Unreal en Heteric.

 Unreal

 

Een nieuw soort shooter werd gemaakt met Half-Life. Bij deze shooter ging het niet om het knallen maar er werd een compleet verhaal verteld waarin jij de hoofdrol speelt. Een verhaal waarin jij een onderzoeker bent in een laboratorium, maar vanaf het moment dat je binnen komt gaat er een portaal naar een ander universum open, waardoor er van allerlei creaturen het laboratorium binnen komen. Aan jou de taak om te overleven.

  Half-Live

 

ID de ontwikkelaar van Quake maakte ook nog QuakeII, maar besloot om van QuakeIII een spel te maken dat alleen nog maar bestaat uit deathmatch. In de eerdere delen was er wel een verhaal lijn om te volgen, maar aangezien ze toch geen Half-Live maakten gingen ze voor de actie.

In de laatste jaren is er voor iedere fps wel een spel mogelijkheid in de vorm van een mod uitgekomen. Een mod een aanpassing in het spel dat dezelfde engine gebruikt, maar dan met andere models en levels. Een van de populairste mods op dit moment is Counter strike, deze draait op de engine van Half-Live maar in plaats dat je solo speelt. Speel je met een team dat ofwel terroristen ofwel politie vertegenwoordigt. Dit wordt ook wel een tactical shooter genoemd. Van dit sub genre zijn ook al meerdere titels verschenen zoals SWAT 1&2, Rainbow 6, en binnenkort SWAT 3.

Woorden lijst First Person Shooter.

A.I.: artificial intelligence, de denk en speel wijze van de computer tegenstander.

Circle-strafe: met behulp van strafen (zijwaarts bewegen) om een vijand heen draaien, zodat het doelwit altijd in vizier blijft.

Dynamic Lighting: realistische weerkaatsing van licht, zoals fakkels en energie wapens.

Engine: simpel gezegd: als de programmeur een god zou zijn, dan zou de engine de vruchtbare aarde voor zijn Wil zijn. Hij kan natuurlijke wetten schapen en manipuleren, van alles materialiseren en weer vernietigen en heeft kortom alle gereedschappen.

Framerate: het aantal beelden per seconde.

Model: een verzameling polygonen die een drie dimensionaal geheel vormen, meestal een (game)character.

Mouse-look: Met je muis je virtuele hoofd bewegen, iets wat in de eerste shooters niet kon.

NPC: non playable character (niet speelbaar character) Hebben vaak een belangrijke rol in games. Ze moeten gered worden, vechten met je mee, geven je belangrijke informatie en geven de game zo een levendige aanblik.

Particle Effects: grafisch trucje dat (voorheen) ingewikkelde effecten als spuitend bloed mogelijk maakt.

Polygoon: veelhoek. In een 3D spel bestaan alle voorwerpen, characters, muren en andere objecten uit polygonen. Hoe meer polygonen er gebruikt worden voor een object, hoe meer realisme je krijgt, kun je stellen. Maar een PC kan  maar zoveel polygonen per seconde verwerken, waardoor er een limiet is aan dat realisme.

Skin: een verzameling textures waarmee een model bekleedt of aangekleed wordt.

Sprites: Statische beelden die over het beeldscherm verplaatst, vergroot, verkleind of geanimeerd kunnen worden.

De toekomst van de shooter.

De toekomst van de shooter ziet er roos kleurig uit voor de fans. Er zijn nog veel games in de maak die weer een ware slachtpartij beloven zoals Unreal 2, Quake IV en Halo. Maar ook de niet first person shooters worden nog goed vertegenwoordigt met als laatste toevoeging het kunstzinnige spel Rez.
 Rez                                         
 Halo

 

 

 

 

 

 

 

Rob Damen
DVTG 1
5-3-02