Shoot ‘m up.
In dit type spel is het
de bedoeling om jezelf door een level heen te werken, onderwijl je
vijanden/obstakels uit de weg te ruimen.
Het begon allemaal met
het spel van Atari ‘Tank’ genaamd. Al snel volgden de ruimte shooter ‘space
invaders’ (1978). Sapce invaders was ook het eerste spel dat een high score
functie introduceerde. Het eind van de jaren 70 en begin jaren 80 waren de
gouden jaren van de shooter, met de ene kloon na de andere. Zoals Asteroids,
Robotron, Defender, Galaxian, Scramble en Tempest. Deze spellen speelden af in
een enkel scherm. Door de simpelheid van de shoot em up, werd het genre immens
populair. En ook door het feit dat de explosies steeds indrukwekkender werden
bleef men de spellen graag spelen. De shoot em up spellen zijn vandaag de dag
nog steeds de spellen die de nieuwste hardware matige technieken in uitvoering
brengen. De spellen konden toentertijd ook niet uitgespeeld worden. Men
streefde naar het hoogst aantal punten, en bleef zichzelf proberen te
verbeteren.
Een evolutie van de
shooter in de vorm van de side scrolling shooter.
Grootste toonzetters:
- Defender (Williams 1980) bij Defender
heb je een radar die het hele veld laat zien.
- Zaxxon (Sega 1982) maakt gebruik van
isometerisch perspectief. Hierdoor krijg je meer beweging vrijheid, omdat je
ook omhoog of omlaag kan.
- contra strike (Konami 1987)
- R-type (1988) met parallax scrolling,
meerdere achtergronden die afzonderlijk bewegen om een impressie van diepte te
creëren.
Voorbeelden oude
shooters: Zaxxon
1943
Space invaders
Asteroids
R-type
First person shooter.
De first person shooter
grond legger is castle wolfenstein. Deze shooter was niet echt 3d, je had nog
met platte sprites te maken. Maar zette wel de toon voor bijna alle latere 3d
shoot em ups.
Wolfenstein (1992)
Doom (1993).
Quake (1996).
Quake is de eerste in
compleet 3d, models en surroundings. Het verhaal element is nog steeds miniem,
maar mocht de pret niet drukken. Quake wordt nu nog steeds online gespeeld en
gekoesterd door spelers over de hele wereld.
Na Quake ontstond er
een rage in games land om de ene na de andere fps (first person shooter) op de
markt te brengen. Deze spellen waren meestal alleen een kopie in plaats van een
origineel. Spellen zoals Hexen, Blood, Unreal en Heteric.
Unreal
Een nieuw soort shooter
werd gemaakt met Half-Life. Bij deze shooter ging het niet om het knallen maar
er werd een compleet verhaal verteld waarin jij de hoofdrol speelt. Een verhaal
waarin jij een onderzoeker bent in een laboratorium, maar vanaf het moment dat
je binnen komt gaat er een portaal naar een ander universum open, waardoor er
van allerlei creaturen het laboratorium binnen komen. Aan jou de taak om te
overleven.
Half-Live
ID de ontwikkelaar van
Quake maakte ook nog QuakeII, maar besloot om van QuakeIII een spel te maken
dat alleen nog maar bestaat uit deathmatch. In de eerdere delen was er wel een
verhaal lijn om te volgen, maar aangezien ze toch geen Half-Live maakten gingen
ze voor de actie.
In de laatste jaren is
er voor iedere fps wel een spel mogelijkheid in de vorm van een mod uitgekomen.
Een mod een aanpassing in het spel dat dezelfde engine gebruikt, maar dan met
andere models en levels. Een van de populairste mods op dit moment is Counter
strike, deze draait op de engine van Half-Live maar in plaats dat je solo
speelt. Speel je met een team dat ofwel terroristen ofwel politie
vertegenwoordigt. Dit wordt ook wel een tactical shooter genoemd. Van dit sub
genre zijn ook al meerdere titels verschenen zoals SWAT 1&2, Rainbow 6, en
binnenkort SWAT 3.
Woorden lijst First Person Shooter.
A.I.: artificial
intelligence, de denk en speel wijze van de computer tegenstander.
Circle-strafe: met
behulp van strafen (zijwaarts bewegen) om een vijand heen draaien, zodat het
doelwit altijd in vizier blijft.
Dynamic Lighting:
realistische weerkaatsing van licht, zoals fakkels en energie wapens.
Engine: simpel gezegd:
als de programmeur een god zou zijn, dan zou de engine de vruchtbare aarde voor
zijn Wil zijn. Hij kan natuurlijke wetten schapen en manipuleren, van alles
materialiseren en weer vernietigen en heeft kortom alle gereedschappen.
Framerate: het aantal
beelden per seconde.
Model: een verzameling
polygonen die een drie dimensionaal geheel vormen, meestal een (game)character.
Mouse-look: Met je muis
je virtuele hoofd bewegen, iets wat in de eerste shooters niet kon.
NPC: non playable
character (niet speelbaar character) Hebben vaak een belangrijke rol in games.
Ze moeten gered worden, vechten met je mee, geven je belangrijke informatie en
geven de game zo een levendige aanblik.
Particle Effects:
grafisch trucje dat (voorheen) ingewikkelde effecten als spuitend bloed
mogelijk maakt.
Polygoon: veelhoek. In
een 3D spel bestaan alle voorwerpen, characters, muren en andere objecten uit
polygonen. Hoe meer polygonen er gebruikt worden voor een object, hoe meer
realisme je krijgt, kun je stellen. Maar een PC kan maar zoveel polygonen per seconde verwerken, waardoor er een
limiet is aan dat realisme.
Skin: een verzameling
textures waarmee een model bekleedt of aangekleed wordt.
Sprites: Statische
beelden die over het beeldscherm verplaatst, vergroot, verkleind of geanimeerd
kunnen worden.
De toekomst van de
shooter.
De toekomst van de
shooter ziet er roos kleurig uit voor de fans. Er zijn nog veel games in de
maak die weer een ware slachtpartij beloven zoals Unreal 2, Quake IV en Halo.
Maar ook de niet first person shooters worden nog goed vertegenwoordigt met als
laatste toevoeging het kunstzinnige spel Rez.
Rez
Halo
Rob Damen
DVTG 1
5-3-02